Mobbing, 10. klasse, årlige tall for store kommuner (B)

Beskrivelse

Andel elever på 10. trinn i grunnskolen som har opplevd mobbing fra andre elever de siste månedene i prosent av alle elever som deltok i undersøkelsen. Kommunens tall omfatter elever som går på skole i kommunen.

Definisjonen som elevene blir presentert for i Elevundersøkelsen er:
"Med mobbing mener vi gjentatte negative handlinger fra en eller flere sammen, mot en elev som kan ha vanskelig for å forsvare seg.
Mobbing kan være å kalle en annen stygge ting og erte, holde en annen utenfor, baksnakke eller slå, dytte eller holde fast.»

Tallene inkluderer de som har svart ”2 eller 3 ganger i måneden”, ”omtrent 1 gang i uken” eller ”flere ganger i uken” på spørsmålet ”Er du blitt mobbet av andre elever på skolen de siste månedene?”.

For å endre tabellen, åpne "endre utvalg av...".
To måltall er tilgjengelig. Bruk knappen Måltall for å velge:
1. Andel (prosent), standardisert = Prosentandel, standardisert for kjønnssammensetning.
2. Forholdstall (Norge=100), standardisert = Forhold mellom kommunens standardiserte andel og andelen på landsbasis et gitt år. Eksempler; forholdstall = 130 betyr at kommunens standardiserte andel er 30 % høyere enn landsnivået. Et forholdstall på 87 betyr at kommunens standardiserte andel er 13 % lavere enn landsnivået.

Standardiserte tall anbefales ved sammenligning mellom geografiske områder. Hensikten med standardisering for kjønn er å redusere påvirkning av ulik kjønnssammensetning når man sammenligner grupper. Metoden som er benyttet er indirekte standardisering med løpende år som referanse.

Tallet på andelen som oppgir at de mobbes er påvirket av endringer i spørreskjemaet både i 2013 og i 2016. På grunn av dette presenteres kun tall fra og med skoleåret 2016/2017 i denne tabellen. For at også mindre kommuner skal få tall, presenteres også statistikk på mobbing som gjennomsnitt over fem år, men da kun som forholdstall. Se tabell "Mobbing, 10. klasse (B)" for femårig gjennomsnitt. Fordi definisjonene er endret i løpet av femårsperioden, er det femårige gjennomsnittet basert på ulike definisjoner. Andeler presenteres derfor ikke i de femårige tallene.

Full tittel

Mobbing, 10. klasse, årlige tall for store kommuner (B)

Identifikasjonsnummer

Mobbing-KH-arligetall

Kilde

Navn Tilknytning Forkortelse Rolle
Utdanningsdirektoratet Udir

Datadistributør

Navn Tilknytning Forkortelse
Nasjonalt folkehelseinstitutt FHI

Versjon

Dato: 2018-04-19

Ansvarsuttalelse for versjon

I Elevundersøkelsen 2016 ble spørsmålet om mobbing endret. Å bruke disse tallene til å sammenlikne med tidligere år, kan derfor være problematisk. På grunn av dette har vi valgt å kunne vise tall fra og med skoleåret 2016/2017.

Etter at spørsmålene om mobbing ble endret, er det observert en økning i andelen som oppgir at de mobbes. Utdanningsdirektoratet antar at statistikken er påvirket av endringer i spørsmålene. Eksempler på hendelser som før inngikk i spørsmålene om krenkelser, inngår nå i spørsmålet om mobbing. I tillegg er det etter mobbe-definisjonen lagt inn flere eksempler på hva som kan være mobbing.

Les mer på Utdanningsdirektoratets nettsider om endring i Elevundersøkelsen 2016 her: http://udirbeta.udir.no/vi-endrer-elevundersokelsen/


Tilfeldige forhold som kan påvirke resultatene er av større betydning dersom utvalget er lite. Det er større spredning eller variasjon i svarene jo mindre utvalget er. Resultatene i små utvalg påvirkes dermed i større grad av tilfeldigheter enn det som er tilfelle i større utvalg. Resultatene fra grupper med få elever må derfor tolkes med større forsiktighet enn ved resultater basert på hele utvalget for undersøkelsen.

Skoler som har elever fra ulike skolekretser i kommunen, er inkludert i kommunetall, men ikke i bydelstallene

Kommentarer

Tallene er kjønnsstandardisert, noe som betyr at det er tatt hensyn til fordelingen av gutter og jenter i kommunen.

Nøkkelord

Geografisk nivå

Land, fylke og kommune. Bydeler i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim.

Kjønn

Kjønn samlet, gutter og jenter

Aldersgrupper

10. klassinger

Tidsperioder

Skoleårene 2016/2017-2017/2018

Datatype

Statistikk basert på færre enn tre tilfeller skjules av personvernhensyn. Dette kriteriet gjelder summen av tilfeller i perioden det er laget gjennomsnitt over. I praksis skjules tall hvis følgende er tilfelle:

· Færre enn tre som mobbes eller færre enn tre som ikke mobbes
· Færre enn 30 personer i nevneren

I tillegg skjules statistikk for en undergruppe, f.eks. et kjønn, dersom tallet for denne undergruppen, sammen med tallet for overgruppen, kunne vært brukt til å utlede et tall som er skjult av personvernhensyn.

Dersom mer enn 20 prosent av tallene i en tidsserie er skjult av personvernhensyn, skjules hele tidsserien for ikke å skape et skjevt inntrykk av situasjonen i kommunen. Tidsserier skjules også der mer enn 50 prosent av tallene i tidsserien er basert på 6 eller færre tilfeller.

Oppdateres

Årlig

Innsamling

Data fra Elevundersøkelsen som gjennomføres årlig.

Datakvalitet

De siste årene har svarprosenten i Elevundersøkelsen ligget på omtrent 80-90 %.

Begrensninger

Mobbing er en vesentlig individuell risikofaktor for psykiske lidelser (Fosse 2006). Barn som mobbes har opptil sju ganger høyere risiko for psykiske plager som engstelse, depresjon, ensomhet og rastløshet, enn barn som ikke mobbes. Blant barn og unge som mobbes er også kroppslige helseplager som hodepine, ryggsmerter, "vondt i magen" og svimmelhet, dobbelt så vanlig som blant andre barn. Jo oftere et barn blir mobbet jo større er risikoen for helseplager (Nordhagen 2005).

Sammenhengen mellom mobbing og helseplager understreker at det er viktig å forebygge mobbing i skolen.

For mer informasjon om mobbing og psykisk helse, se Folkehelseinstituttets rapport nr. 1/2011 om helsefremmende og forebyggende tiltak og anbefalinger ( https://www.fhi.no/publ/2011/bedre-fore-var---psykisk-helse-hels/ ).

Fosse, G. (2006): Mental health of psychiatric outpatients bullied in childhood. NTNU.
Nordhagen R, Nielsen A, Stigum H (2005): Parental reported bullying among Nordic children: a population-based study. Child Care Health Dev 2005.

Relatert materiell

Fakta om mobbing blant barn og unge

Metadata Index

Dette er metadata-indeksen for en Nesstar Server.

Nesstar er et verktøy for analyse, visualisering og nedlasting av datasett.
Bruk knappen "Utforsk datasett" for å åpne datasettet.